L’estudi
pretén esbrinar incògnites de comportament de germans de nens/es amb malalties
i transtorns, produïdes per possible manca d’atenció de l’entorn familiar i/o
escolar. Es pretén ajudar a aquests nens/es a millorar la seva imatge i també a
obtenir recursos que els ajudin en el seu dia a dia, tant a l’escola com a
casa.
L´estudi
parteix de l’observació i intervenció psicomotriu feta amb un alumne a través
de la teràpia narrativa, els contes vivenciats, la imaginació i la creativitat;
necessàries per crear històries alternatives que l’ajudin a descobrir
estratègies per afrontar la vida en societat.
Aquestes
històries i contes li permetran a l’alumne identificar el lloc que ocupa dins
el seu entorn, quin camí ha de seguir i com ho ha de fer.
S’han
tingut en compte els postulats de la Psicologia Individual i la Teoria dels
Constructes Personals, per tal d'entendre la manera en que aquest nen dóna
sentit a la seva existència.
PARAULES CLAU
Teràpia
Narrativa, Tècnica de la Rejilla, Teoria dels Constructes Personals, Conte
Vivenciat, Psicomotricitat d’Integració, Psicologia Inidividual
INTRODUCCIÓ
L’objectiu
del treball és trobar una línia d’intervenció psicomotriu, partint de la
psicomotricitat d’integració (PMI), útil per realitzar sessions amb infants que
tenen germans/es amb malalties o transtorns.
S’ha
partit d’un cas pràctic utilitzant tècniques narratives i històries que han
ajudat a l’alumne a veure qui és, com es veu i on es troba respecte els demés.
El
treball narratiu, ha ajudat a veure qui és i quin lloc ocupa en el món que
l’envolta. S’ha utilitzat la teràpia narrativa que permet ajudar a reconstruir
els relats i externalitzar-los en un context on l’infant viu independent al
problema.
El
nen en qüestió és definit a l’escola com un nen “impulsiu i inquiet.
Extrovertit amb els companys i adults. Quan se li fa una reflexió sobre el seu
comportament, ho entén, però no sol haver-hi canvis significatius. Li costa
concentrar-se a classe i sol estar nerviós. No diferencia l’esbarjo de l’hora
de treball i silenci”. L’alumne està etiquetat de nen mogut i que crida
l’atenció.
Per
l’elecció del cas pràctic que es presenta en aquest estudi i per la línia
d’investigació i intervenció, s’ha partit de dues premises:
-
Diagnòstic de TDAH del nen i, retard i
microcefàlia de la seva germana.
-
La narrativa, que li permet conèixer la
seva història dominant, crear històries alternatives i externalitzar el
problema.
MARC TEÒRIC
Per
realitzar el treball de camp s’ha partit de la PMI i de la narrativa
terapèutica. Per realitzar l’anàlisi del nen s’ha tingut com a referents dues
corrents psicològiques: la psicologia individual i la constructivista.
J.
Serrabona (2006) explica les principals característiques de la PMI, que proposa
el següent treball a la sala:
- Treballar
en la dimensió motriu
- Treballar
sobre la totalitat del subjecte, buscant un equilibri en les dimensions de
la persona
- Concebre
l’educació/teràpia psicomotriu com un diàleg
- Afavorir
el plaer motriu primitiu i el plaer pel control motriu
- Afavorir
la capacitat de representació, sobretot verbal
Principis
metodològics:
- Nen com a subjecte actiu, des del punt de vista
motriu i mental
- Promovem, acollim i canalitzem l’expressivitat
motriu
- Afavorim la capacitat creativa del nen
- Que el nen/a estigui en una dinàmica de plaer
- El nen és un ésser comunicatiu i en aquesta
comunicació s’organitza, s’estructura i es construeix
- En tota sessió el moviment és l’element primordial
- A cada sessió es reforça la imatge positiva del
nen/a
El conte és un
relat breu de fets imaginaris, de caràcter senzill, amb finalitat moral o
recreativa, que estimula la imaginació i desperta la curiositat.
Segons el Dr. Joaquín
Serrabona (2007), apareixen uns conceptes fonamentals en el conte vivenciat.
Són els següents:
- Curiositat
- Imaginació
- Esperança
- Identificació
- Externalització
- Moviment
Segons Bruno
Bettelheim (1995), el conte ofereix uns beneficis als nens/es:
- Acceptar el
propi cos
- Imaginar
- Externalitzar
situacions complicades
- Oferir resolució
de conflictes
- Ordenar el
caos intern
- Facilitar la
comprensió d’un mateix
- Col·laborar
en el procés d’integració intern
- Ajudar al
desenvolupament de la confiança en un mateix
- Col·laborar
en el camí cap a l’autonomia
El
concepte de narrativa terapèutica sorgeix a la dècada dels 80 gràcies als
treballs de M. White i D. Espton (1993)
enmarcats en la teràpia familiar. Es basen en el supòsit que la vida de
les persones es construeix socialment a través d’històries que explicar.
Una
de les característiques principals del seu enfoc narratiu és l’externalització.
Segons White i Epston, el problema es converteix en una cosa externa a la
persona.
Per
definir adequadament el problema que volem externalitzar hem de donar especial
importància a la descripció que els nens fan d’un mateix i dels efectes sobre
les seves vides i relacions.
Un
altre punt en teràpia narrativa té relació amb la importància de la creació i
narració d’històries personals. Així el nen pot considerar-se una víctima i per
mitjà de les seves pròpies idees i fantasies podrà trobar i posar en
funcionament alguna sol.lució que el permeti vèncer.
La
història dominant és una història generalment creada per altres que tenen més
poder. La història dominant influeix negativament en la identitat de les
persones. Les històries alternatives, en canvi, són històries identificades per
les persones i que van en direcció a la vida que desitgen, reduint el problema
i creant noves possibilitats de vida.
La
teràpia narrativa està interessada en descobrir i reconèixer les creences en
les quals viu la persona. D’aquesta manera és més fàcil desafiar-les.
Des
del constructivisme, la psicoteràpia és un procés de constucció de significats
en el diàleg entre el terapeuta i el pacient. El pacient té l’oportunitat de
relatar aspectes problemàtics de la seva vida. El terapeuta, el que fa és donar
l’oportunitat de “re-escriure” la seva història per completar-la, fer-la més
coherent.
Una estratègia, segons Botella (1999) seria ajudar al
pacient a prendre consciència de la naturalesa narrativa, discursiva i
relacional de la seva experiència quotidiana.
Per això s’utilitzen diferents tècniques. Una són els documents escrits (cartes, diaris,…) i
algunes fomes de conversa terapèutica, com centrar-se en solucions,
externalitzar el problema.
La narrativa en psicoteràpia constructivista intenta
reconstruir sistemàticament els processos d’ordenament del pacient, per això
aconseguir la seva reestructuració.
L’objectiu predominant de les teràpies de la narrativa
postmoderna és ajudar en la reconstrucció de relats de vida.
Bettelheim (1995) ens diu en el seu llibre Piscoanálisis de los cuentos de hadas
que la tasca més important en l’educació del nen és ajudar-lo a trobar sentit a
la vida: necessita moltes experiències.
Una de les principals contribucions dels contes de fades
és que comencen exactament allà on el nen es troba i des del punt de vista
emocional, li ensenya el camí a seguir i li indica com fer-ho.
Segons Serrabona (2007, p.213) hi ha uns aspectes a
ressaltar pel que fa a les edats primerenques dels nens, en les quals no
dominen els instruments narratius:
- Màxima importància de les vivències personals
- Afavorir la percepció d’un món canviant, mitjançant
la col·locació d’experiències viscudes en la dimensió temporal
- Estimula l’ús del llenguatge col·loquial, per
construir nous relats
- Invita a adoptar postures reflexives i a apreciar la
participació de cadasú en els actes interpretatius
- Fomenta el sentit de l’autoria i la re-autoria de la
pròpia vida, al retrobar-se la pròpia vida
- Reconeix que les històries es coprodueixen i
intenten establir condicions en les quals és “objecte”, es converteix en
autor privilegiat
Per realitzar
l’anàlisis del nen s’ha tingut en compte la Psicologia Individual i la Teoria
dels Constructes Personals (TCP). La Psicologia Individual es considera un
sistema a través del qual es poden entendre les persones. “Toda conducta se
considera intencional”, segons el pare d’aquesta corrent, Alfred Adler (1999).
A l’hora de veure
com és i com es relaciona amb la societat, s’ha tingut en compte la TCP.
Mitjançant la Tècnica de la Rejilla (TR) veurem com es veu i com s’organitza
amb l’entorn.
Segons Feixas i
Cornejo (1996), la TR és un procediment d’avaluació constructivista que avalua
els constructes personals. Capta i comprèn la forma en la qual la persona dóna
sentit a la seva existència a través de les seves paraules. Es centra en la
persona i parteix dels constructes personals de l’entrevistat.
La rejilla es pot
comparar amb una altra del mateix subjecte en un altre moment i permet traçar
la trajectòria dels seus processos de construcció i captar l’impacte d’una
intervenció terapèutica o educativa:
Consta de
diferents fases:
- Fase
de disseny: veure quins elements s’avaluaran
- Fase
d’administració: enumeració dels elements; enumeració i puntuació dels
elements en els constructes
- Fase
d’anàlisi: pot ser qualitativa i quantitativa
La vida de cadascú
és una història construida, on l’actor principal del relat és la persona que
ens explica els fets.
Des del
constructivisme el pacient té l’oportunitat de relatar aspectes problemàtics de
la seva vida i el terapeuta “re-escriure” la seva història. Dins de la conversa
terapèutica s’utilitzen documents escrits, converses i l’externalització del
problema.
EXPERIÈNCIA PRÀCTICA
S’han realitzat
dues entrevistes amb la mare dels nens, per conèixer una mica més la seva
història i l’entorn familiar.
Aquestes dues
entrevistes s’han realitzat a l’escola, just abans d’acabar el curs escolar. La
primera entrevista que es va fer va ser per parlar del nen amb el que es van
realitzar les sessions a la sala: moment del part, els primers anys, el
naixement de la germana… El nen havia estat diagnosticat de TDAH anys enrear. La
segona entrevista va fer-se per parlar de la germana, que té microcefàlia,
entre altres problemes.
Una vegada
realitzades, s’ha passat a fer el treball a la sala. Per portar la narrativa a
la sala de psicomotricitat, el procediment que s’ha seguit ha estat el següent:
·
Diari persona: el nen redactarà un diari dels fets que ell
considerava més rellevants del seu dia a dia.
·
Realització de dues sessions d’observació: en aquestes dues
sessions no s’ha donat cap tipus de consigna sobre què havia de fer. Estan basades
en la motricitat espontània. Només se li
han deixat diferents materials per poder jugar i se li han recordat les normes
de la sala. A partir dels seus
interessos, observats pel psicomotricista durant aquestes sessions, s’han preparat les posteriors sessions de conte i narrativa.
interessos, observats pel psicomotricista durant aquestes sessions, s’han preparat les posteriors sessions de conte i narrativa.
El motiu
pel qual s’han realitzat les sessions d’observació prèvies al treball de camp,
és que la imatge que es tenia d’ell abans de començar el treball podía
dificultar i influir negativament en el procés d’observació i de treball
narratiu.
S’ha buscat aconseguir un intercanvi amb el nen des d’una
actitud descentrada i carinyosa. L’actitud del psicomotricista és d’escolta,
sobretot i, també de conversa.
D’aquesta manera se l’ha pogut observar en un entorn que
ja coneixia, però amb la diferència de que a la sala o gimnàs només hi era ell,
sense companys, pressions, judicis ni res que “corrompés” el procés
d’intervenció psicomotriu que s’ha plantejat.
Aspectes que es van tenir en compte per dissenyar les
sessions de conte i narrativa:
- Li agraden
molt els circuits i es mostra tranquil i concentrat
- Les
històries i contes tindran relació amb aventures, elements fantàstics i
poders màgics
- Haurà de
superar proves o reptes finalitzant enfrontant-se al problema de forma
externalitzada
- Hi haurà
moment de descàrrega (més pulsionals) absents en les sessions d’observació
- Li agraden
els còmics. S’utilitzaran per fer la representació. Es combinarà amb
altres elements narratius, com les cartes
- La mare diu a
l’entrevista que quan juga sol, sol salvar a algú. En alguna sessió haurà
de fer-ho
- Realització
de la construcció de la casa familiar amb la posterior col·locació dels
quatre elements de la família: mare, pare, germana i ell. Descriu
diferents parts de la casa (passadís, habitacions i sala d’estar).
Col·loca la mare i el pare al sofà mirant la televisió. Ell es col·loca al
passadís jugant a pilota amb la germana. Posteriorment col·loca la germana
davant la televisió. Diu que li costa tornar la pilota
- Realització
de 4 sessions de conte vivenciat i de narrativa a la sala de
psicomotricitat: s’han combinat sessions de conte proposades amb d’altres
inventades per ell. Són les següents:
- Història de
Rikku: ha de trobar la ploma que l’ajudarà a aconseguir un poder i, al
mateix temps, li permetrà demanar un desig. Es parteix d’un circuit (té 3
vides). El desig que demana, després d’aconseguir la ploma, és que la
germana es curi i el poder que demana és el d’invocar, que deriva en
curar.
- Història de
l’anell i el joier: conte vivenciat. És un aprenent que ha de vendre un
anell per una moneda d’or, segons li diu el mestre
- Història
inventada per ell: tracta sobre un aprenent de bruixot
- Història del
bruixot i el nan nerviós: s’externalitza el problema (moviment,
inquietud, cridar l’atenció) aquesta figura l’ha de vèncer. Si no ho
aconsegueix (immobilitat) haurà de quedar-se sempre al món del nan, amb
tot el que comporta. És capaç de quedar-se quiet davant el nan durant un
minut, sense parpellejar
- Anàlisi: s’ha utilitzat la Tècnica
de la Rejilla per avaluar les dimensions i l’estructura del significat
personal que es deriva de la teoria dels constructes personals. Aquesta
entrevista no s’ha fet a la sala de psicomotricitat sinó a una de les
aules de l’escola. S’ha fet també l’anàlisi a partir dels postulats d’Adler
(1999) i la psicología individual. Les entrevistes que s’han fet amb la
mare han servit per conèixer la història del nen i la germana. La història
personal és important per poder entendre a una persona. Històries que
ajuden a conèixer fets, moments que han significat un canvi, un abans i un
després.
Crear i viure històries a partir dels
interessos de la persona ha facilitat la tasca que s’ha portat a terme a la
sala.
Les sessions d’observació han afavorit
l’elecció de les històries que s’han fet a la sala.
Els còmics i les pel·lícules (sorgides en
les sessions d’observació) han resultat molt útils per preparar les sessions ja
que s’ha conegut els seus interessos. Vivenciar aquestes històries ha fet que
es conegués més a ell mateix i ha permès trovar estratègies per resoldre
situacions. I l’externalització del problema ha permès veure que aquest és
extern a ell. En aquest cas, el seu excés de cridar l’atenció.
Valoració d’altres
recursos narratius utilitzats: mentre que els còmics li han resultat motivants
i relaxants, les cartes i el diari personal han estat pobres en quant a
expressió d’emocions. Els circuits que ha realitzat l’han calmat.
Les sessions
l’han motivat molt. Li van donar la possibilitat de ser el protagonista de
les seves històries. Ha vist que té habilitats i capacitats per sortir endavant
i superar dificultats. La sessió de construcció ha servit per veure
l’organització familiar. Durant les observacions i els contes el nen ha parlat
principalment de la germana i amics. Els pares han sortit poc.
A partir de la
rejilla es veu una mica com és, era i com li agradaria ser. Això ens permet
conèixer la seva xarxa social més propera.
Reconstrucció
narrativa de la seva autodefinició: “Sóc una persona que crida, nerviosa,
moguda però al mateix temps que ajuda, no enganya, alegre, sincera i
respectuosa”.
Com es veia abans
respecte ara: “Era una persona innocent, dispersa, alegre, moguda i impacient”.
El seu ideal, vist
de manera narrativa seria: “al contrari del que sóc ara (una persona que crida,
innocent i nerviosa) m’agradaria no cridar, ser menys innocent i no estar tan
nerviós”.
Encaixa dins el
perfil d’aïllament, segons Feixas (1992): “describe sujetos que presentan una
tendencia a interpretar de manera negativa la información referente a ellos…los
índices de autoestima y aislamiento social autopercibido, resultan pobres o
negativos…”
ORIENTACIONS PER TREBALLS POSTERIORS
La línia de
treball iniciada té continuïtat avui i es segueix utilitzant la narrativa, les
històries i els contes com a eina per treballar a la sala de psicomotricitat.
S’ha demostrat que és una eina motivant i útil.
Altres eines
narratives com el diari personal i les cartes, es seguiran utilitzant però en
moments determinats. L’elaboració dels còmics i la representació verbal han
resultat molt motivants per ell i es seguiran utilitzant.
Per conèixer
l’evolució de l’alumne com a individu i respecte els altres, la rejilla ha
estat un bon instrument per mesurar-ho. Es seguirà tenint en compte.
CONCLUSIONS
La realització
d’aquest treball ha permès aprofundir en la narrativa i el conte vivenciat.
Conèixer la
història del nen és vital per poder-lo entendre.
La metodologia de
treball utilitzada ha estat satisfactòria, així com les referències teòriques
pel seu posterior anàlisi.
La intenció
d’aquest nen amb la seva actitud és la d’ajudar a altra gent.
Cada nen/a és
un món i cada treball serà diferent. A
partir del coneixement de la història personal del nen/a i de l’observació,
s’anirà ajustant aquest treball en funció dels alumnes, ja que les
característiques i necessitats no seran les mateixes segons el cas.
BIBLIOGRAFIA
- Adler, Alfred (1999). Comprender la vida. Paidós
- White, Michael, & Epston, David (1993). Medios
narrativos para fines terapéuticos. Paidós
- Serrabona, Joaquín (2007). La narrativa como
instrumento en la psicomotricidad educativa y terapéutica. Revista
Iberoamericana 25 , 211-225 .
- Botella, Luis, & Feixas, Guillem (2008). Teoría
de los constructos personales: aplicaciones a la práctica psicológica.
Edición electrónica revisada y corregida
- Feixas y Viaplana, Guillem, & Cornejo Álvarez,
José Manuel (1992). Manual de la Técnica de Rejilla. TEA Ediciones S.A.
- Bettelheim, Bruno (1995).
Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica
- Freeman, Jennifer; Epston, David i Lobovits, David (2001). Terapia narrativa para niños. Aproximación a los conflictos familiares a través del juego. Paidós
FRANCESC XAVIER PORTA i MARTÍNEZ
Postgrau en Teràpia Psicomotriu, per la Facultat de Blanquerna, Universitat Ramon Llull de Barcelona
1r curs de Filologia Anglesa a la Universitat de Barcelona
Diplomat en Magisteri, especialitat Educació Física, per la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Girona
Postgrau de formació d’Especialistes en Psicomotricitat, per la Facultat de Blanquerna, Universitat Ramon Llull de Barcelona
franc.porta@gmail.com
www.revistadepsicomotricidad.com agradece nuevamente a Francesc Xavier Porta i Martíne, por enviar este artículo desde España y por aportarnos la versión de su texto en catalán.
PROHIBIDA LA REPRODUCCIÓN TOTAL DE ESTE TEXTO Y DISEÑOS, Y PROHIBIDA LA REPRODUCCIÓN PARCIAL SIN CITAR A www.revistadepsicomotricidad.com COMO FUENTE.