Vet
aquí…que l’aventura d’anar per primera vegada a l’escola comenta plena d’emocions : alegria i tristesa, por i
confiança, sorpresa…il·lusió…Tot un seguit de manifestacions corporals i d’expressions facials en els infants,
plenes de significat. Tot un desplegament de moviments corporals que s’obren a
una nova etapa de creixement i maduració, plena de reptes diaris.
I
vet aquí…que comencem a fer la psicomotricitat,
la gran protagonista a l’escola, el punt estrella en la programació escolar…que
tots i totes esperen amb impaciència….
Si
ens centrem en què passa a la sala de psicomotricitat, podríem destil·lar dues
emocions en cada moviment del nen/a: l’alegria
i la sorpresa. L’alegria entesa com obertura, i la sorpresa com a conquista
d’un mateix, de l’altre i del món que en envolta.
L’alegria
en la trobada d’un espai multicolor, de diferents textures i formes…que ens
conviden a moure’ns amb llibertat i creativitat. I l’obertura a ser un mateix
sense obstacles, sí amb límits i normes, que ens donen seguretat. L’obertura
als altres, a jugar, a consensuar per compartir…I l’obertura al món immediat
que ens envolta, que conquerim per moments, primer sols i després en companyia…
La
sorpresa i la curiositat per tota allò nou i adient a l’edat de tres anys…un
gran punt a favor per fer una bona adaptació a l’escola, on la mirada de l’adult es fa present en
tota l’expressió psicomotriu del nen/a.
Tot
plegat, una gran espurna de foc que alimenta a un foc intern de creixement i de
construcció constant..
I
vet aquí…que ens anem endinsant a un món meravellós que ens embolcalla amb el
seu caliu.
El
moviment del nen/a i la seva mirada ens captiva. És una mirada de retrobament
amb si mateix, amb els altres i amb el seu entorn.
I
nosaltres, com adults, psicomotricistes,
i artistes secundaris…teneim el luxe de ser testimonis actius d’aquest
esdeveniment que guardem en la nostra memòria més profunda, i que forma part
del nostre patrimoni psico-emocional.
Mireu
els infants.. ulls grossos, mirada brillant, mirades de complicitat amb els
seus iguals i amb el/ la psicomotricista, acompanyades de rialles, crits
entusiastes i potser…veus que comencem a sentir per primera vegada…Sí, allà, a
l’espai de psicomotricitat, on els infants són, estan i viuen el present, l’aquí
i l’ara amb tota la seva plenitud del moment.
Mari Cruz Royo García
Mestra, Psicomotricista, Psicopedagoga i
formadora en Educació Emocional.
Novembre del 2014
Las emociones de los niños en los primeros días de
psicomotricidad en la escuela
He aquí…que la aventura de
ir por primera vez a la escuela está llena de emociones: alegría y tristeza, miedo y confianza, sorprensa…ilusión…Toda
una serie de manifestaciones corporales
y de expresiones faciales en los niños, llenas de significado. Todo un
despliegue de movimientos corporales que se abren a una nueva etapa de
crecimiento y maduración, llena de retos diarios.
Y he aquí…que empezamos a
hacer la psicomotricidad, la gran
protagonista en la escuela, el punto estrella en la programación escolar…que
todos y todas esperan con impaciencia.
Si nos centramos en qué
pasa en la sala de psicomotricidad, podríamos destilar dos emociones en cada
movimiento del niño/a: la alegría y la
sorpresa. La alegría entendida como apertura, y la sorpresa como conquista
de uno mismo, del otro y del mundo que rodea.
La alegría en el encuentro
de un espacio multicolor, de diferentes texturas y formas…que nos invitan a
movernos con libertad y creatividad. Y la apertura a ser uno mismo sin
obstáculos, con límites y normas, que nos dan seguridad. La apertura a los
otros, a jugar, a consensuar para compartir…Y la apertura en el mundo inmediato
que nos rodea, que conquistamos por instantes, primero sólo y después en
compañía.
La sorpresa y la curiosidad
por toda aquello nuevo y adecuado a la edad de tres años…un gran punto a favor
para hacer una buena adaptación a la escuela, donde la mirada del adulto se hace presente en toda la expresión
psicomotriz del niño/.
Todo ello, una gran chispa
de fuego que alimenta a un fuego interno de crecimiento y de construcción
constante.
Y he aquí…que nos vamos
adentrando en un mundo maravilloso que nos envuelve con su rescoldo.
El movimiento del niño/a y
su mirada nos cautiva. Es una mirada de reencuentro consigo mismo, con los
otros y con su entorno.
Y nosotros, como adultos, Psicomotricistes,
y artistas secundarios…tenemos el lujo de ser testigos activos de este
acontecimiento que guardamos en nuestra memoria más profunda, y que forma parte
de nuestro patrimonio Psico-emocional.
Miráis a los niños.. ojos grandes,
mirada brillante, miradas en complicidad con sus iguales y con el/ la Psicomotricista,
acompañadas de risas, gritos entusiastas y quizás…voces que empezamos a sentir
por primera vez. Sí, allí en el espacio de psicomotricidad, donde los niños
son, están y viven el presente, el aquí y el ahora con toda su plenitud del
momento.
Mari
Cruz Royo García
Maestra,
Psicomotricista, Psicopedagoga y formadora en Educació Emocional.
Noviembre del 2014
www.revistadepsicomotricidad.com agradece públicamente a Mari Cruz Royo García por enviar esta reflexión desde España, y la Psicomotricista Macarena Córdoba Lerma por haber realizado la traducción del catalán al español para la Revista.